Inna Blue

Nie wiem, jak mam na imię.
Kim jestem. Kim była moja matka.
Kim był człowiek, który mnie wychował.
Nie wiem, ile mam lat, ani gdzie się urodziłam.
Nie wiem nawet skąd pochodzę.
Jestem nikim.


Kiedy zobaczyłam okładkę Innej Blue, zapragnęłam poznać historię zapisaną w środku. Obiło mi się o uszy, że to miłosna historia uczennicy pozbawionej przeszłości i jej nauczyciela. I dokładnie czegoś takiego oczekiwałam. I jeśli macie podobne przeczucia, już na wstępie ostrzegam Was, że Inna Blue nie jest prostym romansidłem. Ciężko mi tę powieść nazwać w ogóle historią miłosną.

Wątek romantyczny, otoczony wielką niewiadomą wiszącą nad przeszłością Blue, znika w gąszczu jej emocjonalnych przeżyć, szukaniu samej siebie i próbie rozpoznania kim jest. Fabuła przesiąknięta jest lekcjami historii, na których razem z Blue słuchamy głosu uroczego nauczyciela, ale też jesteśmy światkami przemiany bohaterki. Mówię całkowicie poważnie! Blue pod wpływem Wilsona, jest zmuszona ukształtować siebie i swoją własną historię. Jest zmuszona, by przyznać się sama przed sobą, że potrzebuje tej wiedzy. A tę możliwość zabrano jej w dzieciństwie.

Historia Blue ubarwiona jest jej miłością do rzeźbienia w drewnie. Przeżywanie tych chwil razem z bohaterką, kiedy pracowała, zamknięta w pracowni i tworzyła coś z... właściwie niczego szczególnego, było cudowne. Wielkie brawa dla Amy Harmon za pasjonujące hobby, który umiejętnie splatało relacje zaistniałe pomiędzy bohaterami.

Kolejna pochwała należy się autorce za wykorzystanie motywu opowieści, tajemniczych historii, legend. Większością z nich byłam zafascynowana. Jedyna, która mi się nie podobała to ta, którą Blue pisała na kartkach rozdawanych na kolejnych lekcjach historii. Po prostu wydawała mi się wyjątkowo nastolatkowa i przez to dość infantylna, ale pozostałe opowieści to miłe urozmaicenie dla fabuły.

Problematyka Innej Blue sięga o wiele głębiej niż trudna relacja z nauczycielem i poszukiwanie siebie. To nieuchronny ciąg konsekwencji, będący skutkiem podjęcia złych decyzji. Mierzenie się z własnymi błędami i walka z klasyfikującymi nas etykietami. Przyznam się szczerze, że na początku nie mogłam się wciągnąć, właśnie dlatego, że Inna Blue jest zupełnie inną powieścią niż oczekiwałam. Myślałam, że sięgam po coś lekkiego, a książka Amy Harmon okazała się czymś, nad czym wypada się zatrzymać. Czymś, czego nie wypada pochłaniać szybko, bez zastanowienia.

To naprawę dobrze napisana powieść, będąca rzadkim gatunkiem na współczesnym rynku wydawniczym. Sposób w jaki autorka dobiera słowa przypomina mi wiktoriańskie powieści, które tak uwielbiam. Takie płynące powoli, pozwalające się rozkoszować każdą sceną, zawierające przystojnego dżentelmena.

Inna Blue - Amy Harmon, 300str., Wydawnictwo Editio Red

Za egzemplarz oraz okazane mi zaufanie serdecznie dziękuję Wydawnictwu Editio Red!

Komentarze

  1. Jestem bardzo ciekawa tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja żałuję, że wcześniej się na nią nie zdecydowałam. Czytałam już tyle pozytywnych recenzji, że z pewnością niedługo ją nadrobię :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Może kiedyś się skuszę, ale przyznam, że nie jest moim "must have". ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaintrygowałaś mnie, zwłaszcza tym porównaniem do książek sprzed lat. uwielbiam ten sposób pisania, niespieszny i taki wnikliwy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niedawno ją czytałam i tak jak Tobie bardzo mi się podobała. Uważam, że więcej osób powinno usłyszeć o tej pozycji, bo mało się o niej mówi, a jest naprawdę dobra!
    xoxo
    L. (https://slowotok-laury.blogspot.com)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Drogi czytelniku!
Skoro tu dotarłeś, to znaczy (mam nadzieję), że przeczytałeś post powyżej i wiesz co komentujesz. Będzie mi bardzo miło jeśli co do treści komentarza trochę się wysilisz, bo na każdy z nich odpowiadam. Wszelkiego rodzaju dyskusje są bardzo mile widziane. :)
Twojego bloga także odwiedzę i jeśli przypadnie mi do gustu – pozostawię po sobie ślad.
Jeśli masz do mnie jakieś pytanie, to śmiało pytaj.
Kontakt: kinga.godowska@vp.pl
Dziękuję za wszystkie komentarze!